Alla inlägg den 8 oktober 2009

Av toraviola - 8 oktober 2009 21:46

Bergianska trädgården är ett roligt ställe att besöka när man är trädgårdsnybörjare. Här visas alla möjligheter upp. Det finns så många växter att se, och till skillnad från i  handelsträdgårdar så ser man hur växterna blir i en miljö där de är omhändertagna. Det skapar drömbilder. Så här skulle jag vilja ha det:

  

Jag inser att det inte funkar med tulpaner på vår naturtomt där rådjuren har sina upptrampade stigar. Men det finns ju annat! Nu gick det ju inte så bra med mina försök i år. Sniglarna är ett, bland andra, eländen. För många är det kanske svårt att tro, men den koreanska isopen som skymtar framför de frosthärjade rosenskärorna (köpta som stora plantor, och därmed kunnat överleva sniglarna) måste jag nog kora som året trädgårds/naturtomtsframgång! Den är en av tre ungplantor som överlevt sniglarna, och den har också överlevt att jag gett upp ogräsrensande och vattning eftersom jag trodde att allt plan(t)erat liv var dött. (Vän av ordning får ha överseende med ogräset.)


Nu är det höst! Tid att fundera ut hur det ska bli nästa år, och vad som skulle kunna funka. Drömma kan man alltid!


Ovido - Quiz & Flashcards