Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

"Om ni ser en hund, vänd om" + biblioteksbesök

Av toraviola - 28 oktober 2009 22:17

Vår lilla terveruen kan tydligen nafsa efter den som håller i kopplet när hon ser andra hundar. Det hade vi ingen aning om på förra promenaden, och då visade hon inga sådana tendenser. Nu spanade vi förstås efter andra hundar för att vara beredda, och jag kunde tyvärr inte låta bli att tänka på att Cesar Millan påpekar att hundarna fångar upp vad man föreställer sig och man det man föreställer sig sker... 'Nå, det gick bra och den lilla raringen skötte sig lika bra som förra gången.


För övrigt har jag skaffat ett bibliotekskort igen. Det har hänt en hel del på tjugo år! Nu kan man kolla upp vad som finns på stadens olika bibliotek på datorn, och är en bok utlånad får man veta när den senast ska lämnas igen. Man har ett kort med kod som man använder för att själv registrera sina egna lån (böckerna fotas och ut kommer ett kvitto med titel etc. samt återlämningsdatum)! Det kommer automatiskt en påminnelse till mejlen om återlämning.


Annat var sig likt. Den lugna stämning med människor som söker, som funnit och läser. Bibliotekarien med sina glasögon, pagefrisyr, kofta och vänlighet och all tid i världen att hjälpa (den nygamla) biblioteksbesökaren till rätta. I love it!


Första lånen blev en rysk deckare (efter tips från arbetskamrat, och som också var den som indirekt fick iväg mig till biblioteket "Ska du köpa boken, den finns ju på biblioteket?!") och första delen i Kjell-Olof Feldts självbiografi. En tredje bok som jag ville låna fanns magasinerad på Stadsbiblioteket och kunde hämtas där dagen efter.

     

 
 
Valle Vagabond

Valle Vagabond

29 oktober 2009 17:26

Min matte har börjat låna böcker att lyssna på. Sist läste hon/lyssnade hon på "Ut och stjäla hästar", av Per Pettersson, bara för att Rolf Lassgård läser den och han läser så fint, säger hon .... Jag vet inte så noga jag. Jag är ju bara en hund och har inte så stor erfarenhet av bibliotek och böcker. Inte fattar jag vad det handlar om heller. Men idag har jag lekt med min kompis J. Och han kan snacka hundspråk som jag begriper.

http://vallevagabond.bloggagratis.se

 
Ingen bild

agn

1 november 2009 12:19

bibliotek är fantastiska ställen!

 
Ingen bild

toraviola

1 november 2009 17:44

Böcker och kompisar är väldigt bra att ha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av toraviola - 3 april 2011 12:58

Vi har haft den sista helghunden (för den här gången). Det känns vemodigt och lite konstigt, men samtidigt ska det bli fantastiskt roligt att ha En Alldeles Egen Hund! Stort tack S (nedan) och alla andra omplaceringshundar för den här tiden!      ...

Av toraviola - 9 mars 2011 22:44


Fiket på vanliga permishundssöndagsrundan var stängt. Renovering bara, hoppas vi. Men vårsolen värmde så vi satte oss ett tag och njöt av sol, värme och utsikt över Mälaren (väl?). S, ridgeback-schäferblandning kopplade av med oss - ett tag. Det känn...

Av toraviola - 2 mars 2011 22:37

Nu har hon hittat hem, men under fyra helger har vi haft en förtjusande trevlig, mjuk och väluppfostrad amstafftik på besök. Promenader, mat och buffa ihop en kuddhög i soffan att trona på hörde till höjdpunkterna. Lite mys också förstås, men F var i...

Av toraviola - 19 december 2010 22:33

Helgens permishund blev pudel på återbesök. Men nu med skadad tass, så det var strut på inomhus och korta rastningar med hal strumpa som gällde. Snälle A var mycket tålmodig trots stygn i tassen och uppsvullen tå. Medicinerna åt han snällt och vi fic...

Av toraviola - 4 december 2010 22:50

Ny permishund, vit storpudel som försiktigt kollade in det nya stället som han hamnat på. Och sedan sov han. Han verkar mjuk och försiktig, är lyhörd för kroppspråk och tonfall men kan inte ett enda kommando. Inte ens sitt.   Pälsen ser ut som en f...

Ovido - Quiz & Flashcards